Achtergrond
Mijn weg naar het meubelmaken was beslist geen rechtstreekse lijn. Ondanks dat het zaadje ervoor al geplant werd op de Vrije School in Duitsland, voerde mijn reis mij eerst via omzwervingen in Nieuw Zeeland en Noord Ierland naar een opleiding als heilpedagoog. Het werken met mensen was een rijke ervaring, maar toch bleef er een sterke wens om dingen met mijn handen te maken.
Na diverse opleidingen tot meubelmaker ontdekte ik de boeken van James Krenov (een van de meest invloedrijke meubelmakers van de 20e eeuw) en vielen de dingen voor mij op hun plek.
Ik had het privilege om onder zijn hoede (en een groep uitzonderlijk bekwame docenten) een tweejarige opleiding in"Fine Woodworking “ te volgen aan het “College of the Redwoods” (tegenwoordig “The Krenov School”) in Californië. Het was een bijzondere en inspirerende tijd en mijn werk wordt er nog steeds dagelijks door beinvloed.
Ik vond er een compromisloos zoeken naar kwaliteit, een gezond wantrouwen tegenover nieuwe dingen als een doel op zich en de overtuiging dat de menselijke hand elke machine overtreft in precisie en vrije uitdrukking.
Het ontwerpen en werken met hout als levend materiaal werd ervaren als een zoekend proces naar schoonheid en kwaliteit, een dans van kijken en luisteren naar een stil maar levend materiaal.
Krenov legde altijd de nadruk op het belang van de vingerafdruk van de maker in het werk, diens verantwoordelijkheid voor een schaars en prachtig materiaal welk met respect en aandacht behandeld dient te worden.
Als maker probeer ik telkens de boom een tweede leven te geven en er het mooiste wat er in zit uit te halen.
Goed gereedschap heeft een belangrijke plek in mijn werk – zowel machines als handgereedschap, ik stel er hoge eisen aan.
De machines doen het grove zware werk en geven mij de ruimte en energie om het fijne werk met de hand te doen. Dit geeft mij de mogelijkheid er iets unieks van te maken –mijn vingerafdruk er op achter te laten.
Door het gebruik van fijn en scherp gereedschap ontstaat een dialoog tussen mijn handen en het hout.
Het resultaat van deze dialoog zijn ontwerpen met sterke verbindingen, oogstrelende vormen waar spanning in zit, zachte oppervlaktes die aangeraakt willen worden en details die tot ontdekking uitnodigen.
Ik werk voornamelijk met inheemse houtsoorten – ik geef het vinden van het juiste hout bij elk meubel veel aandacht en de tijd die het nodig heeft.
Soms is het hout het uitgangspunt, soms zoek ik het passende hout bij het ontwerp.
Maar altijd is het een vloeiend proces waarin het materiaal de hoofdrol speelt.
In mijn werk als ontwerpend meubelmaker ervaar ik mijn vakmanschap als een schakel in een lange rij van ambachtskunst waarin tradities, technieken, vormen en proporties doorgegeven en telkens verfijnd worden.
Ik hoop dat mijn meubels hun eigenaars ook over lange tijd nog zullen uitnodigen
tot aanraking, gebruik en ontdekking en met hun stille aanwezigheid ankerpunten van schoonheid kunnen zijn in deze drukke, luidruchtige wereld.